website maken eng

Een website online zetten, gewoon doen?

 

Een website voor jouw onderneming maken is een hele klus. Dan wil ik het even niet hebben over design enzo want dat kan je uitbesteden. Ondernemers die bij mij komen vertellen vaak dat ze het eng vinden om een website op te zetten. Het probleem waar ze mee zitten (en misschien jij ook wel) is de tekst.

Was het kiezen van kleuren en lay-out al lastig, er uit komen welke tekst er op moet komen te staan is nog veel lastiger. We duiken het Internet op, op zoek naar inspiratie maar die inspiratie gaat vaak over in een frustratie. Kom je er niet uit? Dan hier enkele tips om het minder eng te vinden en het gewoon te doen.

4 tips als je het lastig vind om jouw bedrijf te laten zien op het internet.

  1. Als eerste moet het duidelijk zijn dat als jouw site online gaat, niemand kijkt. Tja, misschien wat naar om dat zo te lezen maar je zult niet opvallen als je net begint. Natuurlijk zullen er wel een aantal zijn die je website bezoeken. Het doel om op een magische wijze klanten te trekken die je zo graag wilt, dat zit er niet in.

Dat is ook helemaal niet erg. Het is zelfs harstikke fijn. Het geeft jou de tijd om van alles uit te proberen en te zien wat wel werkt en wat niet.

  1. Er wordt wel eens gezegd dat wat je op het Internet zet, er voor altijd zal blijven staan. Misschien wil je daarom voorzichtig zijn en staat jouw site al enige tijd op “under construction”. Wees gerust, dat is niet zo! Je kunt elke dag de lay-out, kleuren en ook de tekst die je erop gezet hebt veranderen of weghalen. Als je een pagina klaar hebt en die blijkt na een tijdje niet meer naar je zin te zijn, verander je hem gewoon. (let wel op dat Google die pagina nog een tijdje onthoud dus lees even goed na hoe je dat precies moet aanpakken als je een pagina wilt verwijderen!)

Als een tekst niet goed is of je site toch niet naar je wens, pas het dan aan. Dat is helemaal niet erg. Eerdere bezoeker vinden het ook geen enkel probleem. Het kan ze weer nieuwsgierig maken om te zien wat je precies allemaal hebt gedaan. Als er nieuwe informatie op staat of te zien is dat je aan het groeien bent met je business dan is dat alleen maar positief.

Vergeet niet dat iedereen zijn website zo nu en dan veranderd. Het is niet iets dat in een keer goed is of goed blijft. Onthoud dat het niet perfect hoeft te zijn.

  1. Gebruik geen teksten die je zelf niet begrijpt, je saai vind of door iedereen worden gebruikt. Veel sites in eenzelfde branche lijken erg op elkaar. Het is goed om een site simpel te houden voor de bezoeker zodat deze overzichtelijk is maar let op wat je schrijft. Blijf daarbij zo dicht mogelijk bij jezelf. Schrijf bijvoorbeeld geen teksten over iets dat je niet kunt waarmaken. Als startende ondernemer wil jij jezelf zo goed mogelijk neerzetten maar probeer het niet veel mooier te maken dan het is.

Juist simpel beginnen en dan door ervaring het laten groeien is veel beter. Als jij je beter voordoet dan je bent dan krijg je problemen mocht je daardoor een opdracht krijgen. Je zult misschien de opdracht toch goed kunnen afronden maar de opdracht zal wel veel stress opleveren. Stress omdat deze niet in de gewenste tijd kan worden afgerond of omdat je bang bent dat het niet “perfect” wordt.  Die stress merk je niet alleen zelf op, ook je klant zal merken dat je niet ontspannen bent. Stress helpt niet om tevreden klanten te krijgen.

  1. Toch nog nerveus om jouw site online te zetten? Ben je bang bent dat je klanten mis zult loopt door hoe jouw site er uitziet? Waarom zou je daarvoor bang zijn? Voor elke klant die wegloopt, staan er meerdere te wachten op zo’n dienst of product dat jij levert.

Als je bang bent dat het er amateuristisch uitziet en je daardoor die grote klant mis zult lopen, herinner jezelf er dan aan dat je ook maar net begint. Blijf groeien en uitproberen en doorzetten, die klant of opdracht komt dan vanzelf. Het belangrijkste is dat je gewoon start.

 

(nu, ga aan de slag!)

Vond jij het ook eerst lastig of eng? Laat jouw verhaal dan achter bij geef een reactie. Wie weet zorgt jouw reactie voor extra stimulans bij de ondernemers die er nog mee bezig zijn.

Sharing is caring II

Geef een reactie