uitstelgedrag

5 Tips tegen uitstelgedrag

Ik weet niet zeker of de tips hieronder je zullen helpen om voorgoed van uitstelgedrag af te komen maar je kunt er tenminste één of meer eens proberen. Wie weet, lukt het je.

Ben je eigenlijk jouw uitstelgedrag een beetje zat en besef je dat je echt zelf ervoor moet zorgen als je wilt dat iets gebeurd? Probeer ze dan eens uit en herhaal wat werkt!! (en als het werk, laat dan even een berichtje achter onder dit bericht of op onze FB pagina…!)

  1. Haal je creatieve brein uit bed. Wat is hiervan de bedoeling? Als we in de ochtend opstaan zijn we direct met onze gedachten bezig met wat die dag allemaal niet gedaan moet worden. Als je daar geen zin in hebt, het zulk slecht weer is dat je liever met een kop thee de bank opkruipt, maak dan je creatieve brein eerst eens wakker.

Als ons creatieve brein aan de slag gaat, krijgen we energie. Die energie zet je dan in voor een taak die je uitstelt maar een dosis creatieve energie nodig heeft om te doen. Als je creatieve brein wakker is geschut, gaat het schrijven van die offerte of dat blogbericht veel makkelijker.

Hoe maak je jouw creatieve brein wakker? Begin eens met het verzinnen van 5 titels voor je blogartikelen of ga iets tekenen. Bewegen helpt het brein ook om wakker te worden.

pauze nemen

 

  1. Maak eens een overzichtelijke lijst op van dingen die je moet doen, leuk zijn om te doen en de dingen die (ooit) gedaan zouden moeten worden.De dingen die een hoge prioriteit hebben, zet je in het vakje prioriteit en daar moet je vandaag mee aan de slag. Maar je hebt een leuk vooruitzicht, het vakje met dingen die te doen zijn en ook leuk zijn om te doen! Heb je dan nog tijd over? Begin dan aan de taken die je zou moeten doen maar niet belangrijk zijn om vandaag af te hebben.
  2. Werk je vanuit huis? Trek dan geen gemakkelijk zittende joggingbroek aan al is dat misschien verleidelijk om te doen. Door je gewoon aan te kleden alsof je zo een afspraak hebt met een klant, ben je veel meer geneigd om ook echt even serieus werkt te verzetten voor je bedrijf. Het is wel verleidelijk om in je gemakkelijk zittende kleding rond te lopen maar daarmee wordt ook de verleiding groter om (eerst) iets anders te doen. Zoals het zemen van de ramen. Stel dat je naar buiten staart om ideeën op te doen en beseft dat je ramen wel een sopje kunnen gebruiken? Dat zou je nooit doen in je nette kleding en de kans is klein dat jij je nu zult omkleden in kleding waarin je dat wel zou doen.
  3. Werk in etappes. Ons brein is er niet voor gemaakt om 8 uur achter elkaar geconcentreerd te zijn. Je hebt regelmatig een pauze nodig. Doe daarom een taak voor 50 minuten en ga daarna even iets anders doen. Haal iets te drinken of maakt dat telefoontje dat je zou moeten doen. Ga dan terug naar waar je mee bezig was. Het werkt beter dan drie uur achter elkaar zwoegen ergens op terwijl het je niet lukt.
  4. Bedenk na een dag hard werk wat je allemaal niet gedaan hebt. Soms verzetten we zo veel en hebben dan niet eens in de gaten wat we allemaal niet af hebben kunnen krijgen. Je kunt je dan zo uitgeblust voelen dat je heel de avond moe bent. Door na een dag werken even te denken over wat je allemaal niet gelukt is om te doen, voel jij je veel energieker en goed over jezelf. Het haalt je uit de werkmodus waardoor je de dag energiek afsluit. Ook voel jij je dan prettiger de dag erna om weer aan de slag te gaan. Je hebt dan veel minder het gevoel dat je werk zou willen uitstellen want die eerdere productieve dag geeft je energie en zin om ermee door te gaan.

Doe het want zo werkt uitstelgedrag in de praktijk:

deadline halen

 

Sharing is caring II

Geef een reactie